Een moeilijk vak volgens velen: natuurkunde. Formules,
getallen, meten en rekenen.
Anderen vinden het juist heel makkelijk. Dat zijn meestal de
jongens. Ik weet niet of het ooit bewezen is, maar volgens mij zijn jongens
echt beter in de exacte vakken. In onze natuur- en wiskundeklas zijn het de
meisjes die braaf hun huiswerk maken en opletten in de les, en de jongens die
nooit iets doen. En vervolgens hetzelfde cijfer halen als de meisjes.
Maar goed, natuurkunde dus.
In 2vwo hadden we nask, een combinatie tussen natuurkunde en
scheikunde. In de derde klas kregen we echt natuurkunde. Ik vond het nooit heel
leuk dus deed er ook niet zo veel voor, maar haalde wel altijd rond de 8. Maar
dat waren simpele formules, het stelde nog niet zo heel veel voor. Dit jaar,
4vwo, heb ik weer natuurkunde. Ik heb het zelf gekozen, omdat de docent van vorig
jaar dacht dat ik het wel aankon. Dus waarom niet? Ik heb nog geen spijt gehad
van mijn keuze, maar ik merk toch wel duidelijk verschil met vorig jaar.
Om te beginnen ligt het tempo een stukje hoger. Waar je
vorig jaar twee maanden over een onderwerp deed, moet dezelfde hoeveelheid stof
nu in één maand. Verder is het echt een stuk moeilijker. Het is niet gewoon
cijfertjes in een formule zetten, je moet het echt snappen en weten waar het
over gaat. Ook zit er een groot stuk wiskunde in, en er wordt van je verwacht
dat je dat bij wiskunde al gehad hebt. Daar wordt verder dus ook weinig
aandacht aan besteedt.
Bij een proefwerk heb ik vaak het gevoel dat ik er niks van
snap, en dat ik maar wat doe. Ik sta nu wel een 7,5 gemiddeld, dus ik doe toch
iets goed! Ik zal proberen een paar tips te geven:
-
Maak je huiswerk. Klinkt logisch en dat is het
ook, maar voor dit vak is het echt belangrijk dat je bij blijft.
-
Nog een logische: let goed op in de les. Mocht
je je huiswerk niet gemaakt hebben steek je er ook veel van op als de docent
het gaat bespreken en de som op het bord voordoet. Dit heeft mij heel erg
geholpen!
-
Natuurkunde is voor een groot deel snappen en
niet leren. Als je het niet meer snapt: ga er een uurtje voor zitten, en begin
weer helemaal bij het begin. Probeer dus niet verder te gaan waar je vastloopt,
want dan kom je er nooit meer uit. Als je terug gaat naar de basis en dan heel
geconcentreerd de tekst doorleest, weet je precies welk gedeelte je niet snapt,
en dat kan je vragen aan de docent.
-
Voor een proefwerk: verspil niet te veel tijd
aan de tekst uren doorlezen, maar maak een goede samenvatting. En dan vooral
veel oefenen. Wij moeten ook wel dingen uit de tekst weten, maar dat zijn vaak
maar een paar tienden van je hele cijfer. Dingen die je echt belangrijk lijken
kan je in je rekenmachine zetten (als dat bij jou op school toegestaan is (: )
Ik heb vrijdag weer een proefwerk, over krachten, en ik heb nu voor het
eerst het gevoel dat ik het heel goed ga maken. Ik heb er in elk geval meer
tijd aan besteed dan anders, en ik snap nu echt alles. Hoop dat het goed komt!
![]() |
Einsteins beste theorie |
Geen opmerkingen:
Een reactie posten